- Het Rotterdamse deelmobiliteitsbedrijf Umob lijft de failliete Finse branchegenoot MaaS Global in.
- Het Rotterdamse bedrijf krijgt daarmee onder meer de software en patenten in handen. De 22 werknemers bij het Finse bedrijf neemt Umob niet over.
- Commercieel directeur Raymon Pouwels stond eerder aan het roer van het Nederlandse e-scooterbedrijf Go Sharing. “We willen met Umob heel snel uitbreiden in Europa.”
- Lees ook: Go Sharing overgenomen door Turkse deelvervoerder BinBin
De Rotterdamse mobiliteitsstartup Umob lijft zijn Finse branchegenoot MaaS Global in. Het Finse concern vroeg in maart faillissement aan.
Dat meldt Umob donderdag. De Rotterdamse startup levert een soort alles-in-een-app voor deelvervoer. Gebruikers in Nederland kunnen er ritjes mee betalen met deelfietsen, -stepjes, -scooters en -auto’s, taxi’s en het openbaar vervoer. Het bedrijf ontvangt per boeking een klein bedrag van aangesloten bedrijven, zoals Felyx en Donkey Republic.
“In plaats van dat je al die appjes los moet installeren op je telefoon, krijg je bij ons in één app alle aanbieders geïntegreerd”, legt mede-oprichter en commercieel directeur Raymon Pouwels uit aan Business Insider Nederland.
MaaS Global leverde een soortgelijke, internationale dienst aan met zijn Whim-app. Zowel de naam MaaS Global als Whim zullen na de overname komen te vervallen, aldus Pouwels.
Umob neemt personeel Fins bedrijf niet over
Umob stelt door de curator te zijn aangewezen om MaaS Global over te nemen. Voor welk bedrag, dat maakt Pouwels desgevraagd niet bekend aan Business Insider Nederland. Er werkten volgens Umob nog 22 mensen bij het Finse bedrijf ten tijde van het faillissement.
Die krijgen niet direct een nieuw onderkomen bij Umob, zegt Pouwels desgevraagd. De deal die zijn bedrijf met de curator sloot, heeft alleen betrekking op de software, patenten en integraties met vervoersaanbieders.
Toch sluit Pouwels niet uit dat zijn bedrijf enkele van deze mensen alsnog zal aannemen. Het in 2021 opgerichte Umob telt momenteel vijftien personeelsleden en dit jaar stelt Pouwels nog zeker tien mensen aan te willen nemen. Hij sluit niet uit dat daar IT-specialisten van MaaS Global tussen zullen zitten. "We kijken zeker naar de mogelijkheid om knowhow over te nemen."
MaaS Global leed aanzienlijke verliezen
Met het Finse MaaS Global neemt Umob een veel grotere speler over. MaaS Global kreeg door de jaren heen liefst 70 miljoen euro van investeerders en had in de hoogtijdagen 120 werknemers op de loonlijst staan.
Liefst 1 miljoen mensen zouden sinds de oprichting van het bedrijf in 2015 van de diensten van MaaS Global gebruik hebben gemaakt. Gezamenlijk zouden zij goed zijn geweest voor ruim 30 miljoen ritten. Het bedrijf zou in Helsinki begin dit jaar nog altijd zo'n 10.000 actieve gebruikers hebben gehad.
Toch ging MaaS Global afgelopen maand op de fles. Het bedrijf bleek al lange tijd behoorlijk verlieslatend te zijn, schreef de Finse krant Helsingin Sanomat in maart. In 2022 bedroeg dat verlies meer dan 9 miljoen euro, tegenover een omzet van nog geen 4 miljoen euro.
MaaS Global is niet het eerste bedrijf in de deelmobiliteit dat de afgelopen tijd failliet ging. De branche lijdt al enige tijd van het feit dat startup-investeerders minder vaak de portemonnee trekken - al lijkt in Nederland een voorzichtige kentering zichtbaar.
Pouwels zelf richtte eerder het bedrijf Go Sharing op, waarvan het moederbedrijf vorig jaar failliet ging. Go Sharing ging uiteindelijk onder de vleugels van het Turkse BinBin door.
Rotterdammers zetten hun zinnen op Europa
Het Finse MaaS Global was - in tegenstelling tot Umob - al in meerdere landen actief. Zo was de Whip-app beschikbaar in steden als Wenen, Antwerpen, Helsinki, Turku, Tokio, Birmingham en heel Zwitserland.
Ook Pouwels heeft internationale ambities met zijn bedrijf. Zo gaf hij afgelopen najaar tegen zakenblad Quote aan binnen drie jaar in zes Europese landen een "dekkend netwerk" te willen hebben.
De overname van MaaS Global is nadrukkelijk een stap in de richting, aldus Pouwels. "Ze hadden 65 partijen volledig geïntegreerd, waaronder het Zwitserse openbaar vervoer en partijen als Lime en Bird [aanbieders van deelstepjes en -fietsen, red.]. Ze hadden 40 miljoen euro geïnvesteerd in hun software. Deze overname zet ons in de startblokken om heel snel uit te breiden in Europa."
Nog dit jaar wil hij daarmee beginnen, zegt Pouwels, die op dit moment nog geen spoorboekje van zijn internationale avontuur kan delen. Met Umob stelt hij zo'n 50.000 deelvoertuigen aangesloten te hebben, maar met MaaS Global denkt hij door te kunnen groeien naar een half miljoen, "als we de aangesloten partijen integreren".
Wel wil hij een andere groeistrategie hanteren dan de Finnen. "MaaS Global breidde steeds naar aparte steden uit, maar dat is niet onze insteek. Wij willen per integratie meteen in een heel land beschikbaar worden."
Umob haalde afgelopen najaar 6 miljoen euro op bij een groep anonieme ondernemers. Een deel van dit geld stelt Pouwels in te zetten voor de overname van MaaS Global.
Pouwels wil dit jaar opnieuw kapitaal ophalen om sneller te kunnen opschalen. "Onze bestaande aandeelhouders zijn enorm gemotiveerd en we kijken naar nieuwe financieringsvormen om door te kunnen groeien. Of dat een bedrag met twee nullen wordt? Dát kan ik nog niet zeggen."